Antony Ngoya

Etendard 6

01/07/2021 – 30/09/2021

Part of / curated by Young Friends of S.M.A.K.: Jef Declercq, Anna Laganovska, Koi Persyn & Adriënne van der Werf

Higher than History, Quenton Miller

01/07/2021

On July 1st at 7.30 pm the FMX4Ever motorcycle stunt team attempts to jump the monumental Mastplanters statue at the Citadelpark in Gent! Can this historical monument be overcome? The two figures planting a pole in the ground were made as a functioning light post, yet on its completion, the sculptor could only get paid if the mast was holding a flag. As a result, the function of the sculpture changed, and has been read as a symbol of colonialism in the Congo. The event brings a new relation to this sculpture and continues discussions about colonial statues with a wide ranging public. Around the event will be texts from the event’s announcer, poet Lindah Leah Nyirenda, artist and writer Harun Morrison and Quenton Miller. The event, titled Higher than History, looks at the work that goes into affixing public monuments and their stories through time. The event is a project by artist Quenton Miller and supported by Sign Groningen, Publiek Park, and the Flemish government.

Whitin the context of the project of Publiek Park and ‘Timeline gallery, fear in public space’ initiated by Sign Groningen, The Netherlands.

 

NL

Op donderdag 1 juli vindt Higher than History plaats, een project van kunstenaar Quenton Miller i.s.m. 019 Gent & SIGN Groningen. Om 19.30 uur probeert het motorstuntteam FMX4Ever het monumentale standbeeld Mastplanters van Julius-Pierre Van Biesbroeck jr. in het Citadelpark in Gent te bespringen. U bent van harte welkom!

Kan het historisch monument Mastplanters worden overwonnen? Het beeld van de twee figuren die een paal in de grond planten, was gemaakt als een functionerende lichtpaal, maar na voltooiing kon de beeldhouwer alleen betaald worden als de mast een vlag vasthield. Hierdoor veranderde de functie van Mastplanters en wordt het nu gezien als een symbool van het kolonialisme in Congo.

Higher than History beziet het standbeeld vanuit de verhalen die door de tijd heen aan openbare monumenten kleven. Voor kunstenaar Quenton Miller vormt Mastplanters een goed startpunt om te reflecteren op geschiedenis, kunst in de openbare ruimte en de betekenis hiervan voor een divers publiek: “Wat ik interessant vind aan dit monument is dat het niet statisch is. Er bestaat het idee dat sculptuur niet beweeglijk is, maar meningen hierover zijn door de tijd heen veranderd en interpretaties erover zijn niet eenduidig. Ook heeft het beeld op verschillende plekken gestaan. In die zin is sculptuur heel dynamisch.”

Het evenement brengt een nieuwe relatie met Mastplanters en zet de discussies over koloniale beelden voort met een breed publiek. “Voorafgaand aan de motorsprong worden teksten gepresenteerd door de omroeper van het evenement, dichter Lindah Leah Nyirenda, kunstenaar en schrijver Harun Morrison en mijzelf”, vertelt de kunstenaar. “Deze teksten gaan over geschiedenis, kolonialisme, de betekenis van monumenten en de rol van publiek.”

Een motorjump en kolonialisme, hoe gaat dat samen? Volgens Miller ontstaan door de humoristische benadering nieuwe perspectieven op het beladen thema: “Een motorjump is een over-de-top, absurd gebaar. Je overwint geschiedenis niet door erover heen te springen. Higher than History reflecteert op hoe je dit wél kunt overwinnen, door samen te kijken naar hetzelfde gebaar in dezelfde openbare ruimte.”

Higher than History is onderdeel van Publiek Park, een openlucht-tentoonstelling georganiseerd door de Young Friends van het S.M.A.K. in het Citadelpark in Gent. Higher than History wordt gesteund door de Vlaamse Overheid en kadert in ‘Timeline gallery, fear in public space’ van Sign, Groningen