Evelyn Taocheng Wang

FROG PRINCE

26/10/2023 – 26/01/2024

EVELYN TAOCHENG WANG

Frog Prince, 2018

Evelyn Taocheng Wang (°1981, Chengdu, CN) verbindt in haar werk persoonlijke herinneringen en fantasieën met grotere thema’s als identiteit, seksualiteit, etniciteit en gender. Ze onderzoekt deze thema’s via schilderkunst, video, installatie en performance. De kern van haar praktijk heeft te maken met het idee dat het lichaam cultureel gezien relatief is, dat hoe een lichaam betekenis krijgt verschilt naargelang de tijd en plaats waarin het zich bevindt. In haar werk bevraagt ze hoe onze identiteit bepaald wordt en hoe deze identiteit zich verhoudt tot ons lichaam.

Het werk van Evelyn Taocheng Wang is veelal ook geïnspireerd door haar persoonlijke leven. In haar video The Interview, welke ontstaan is uit een interview na de uitreiking van de Volkskrant Beeldende Kunstprijs, spreekt Wang over schilderijen uit de Hollandse Gouden Eeuw en hoe deze schilderijen haar opvatting over kunst en over Europa hebben beïnvloed. In de video vertelt Wang ook over haar fascinatie voor de representatie van het menselijk lichaam in de kunstgeschiedenis. Doorheen de film zien we op verschillende momenten in de achtergrond een mannelijk model, gekleed in niets meer dan een zwarte string. Wang integreerde hem in het interview omdat ze een hedendaags mannenlichaam als tegengewicht wou brengen, tussen de vele historische vrouwenlichamen die op de schilderijen in het museum zijn afgebeeld.

Voor de serie Massage Near Me vond ze inspiratie tijdens haar eerste baan in Amsterdam. Wang bekostigde haar studie aan het prestigieuze residentieprogramma De Ateliers als undercover transgender-masseuse in een massagesalon. In deze serie deelt Wang haar eigen ervaringen, maar ook de esthetische, intellectuele en sentimentele ervaringen van haar collega’s. Aanvankelijk deelde ze deze ervaringen op Facebook met haar vrienden, maar de teksten ontwikkelden zich tot een reeks aquarellen. De aquarellen kregen lange titels in gebrekkig Engels, zoals A Hong Kong-Dutch Client Licking my Arm during the Massage treatment, of Tracy and Yang was kicking an older male client out, because of he was trying to jerk off on towel.

Waar deze teksten – op de achterkant van de schilderijen gekleefd of in haar boek Unintended Experience naast de beelden geprint – haar ervaringen door middel van taal vertellen, brengen Wangs tekeningen de scenario’s in beeld. Doorheen de aquarellen ontmoeten we de kunstenaar en haar collega’s in het massagesalon, met een verscheidenheid aan klanten met verschillende behoeften – want de locatie van de salon aan de rand van de Amsterdamse rosse buurt zorgt ervoor dat de klanten hun werk vaak verwarren met seksuele diensten.

Frog Prince is ontstaan in kader van haar film Three versions of change. De film gaat over verhalen en mythologieën die in de loop der tijd in verschillende culturele contexten zijn geschreven, aangepast en herverteld. Wang heeft in de film bijzondere aandacht voor het sprookje van De Prinses en de Kikker. Er zijn verschillende versies van het verhaal, maar ze hebben allemaal te maken met transformatie. De focus ligt op de verschillende identiteiten die verbonden zijn met de lichamen terwijl deze van vorm veranderen. Doorheen drie verschillende versies van het verhaal ontspint het idee dat identiteit vloeibaar en aanpasbaar is. De tekening op het billboard komt ook voor in deze film en toont de kunstenares die naast een kikker ligt en vertelt hoe zij haar kamer zou willen inrichten. Hierbij verwijst ze naar een traditie van de Chinese Ming-dynastie om lichte en donkere kamers met elkaar af te wisselen en te versieren met perziken en rijstkoekjes. Deze traditie werd nieuw leven ingeroepen door het invloedrijke essay Written on Water (1945) van de Chinese schrijfster Eileen Chang.

Evelyn Taocheng Wang studeerde klassieke schilderkunst in China, waarna ze naar Europa verhuisde om aan de Städelschule in Frankfurt te studeren en deelnam aan het residentieprogramma in De Ateliers, Amsterdam. In 2016 ontving ze de Volkskrant Beeldende Kunstprijs en de Dorothea von Stetten Art Award en in 2020 ontving ze de ABN AMRO Art Award. Wangs oeuvre werd reeds internationaal gepresenteerd bij onder meer Company Gallery, New York; KW Institute for Contemporary Art, Berlijn; Galerie Fons Welters, Amsterdam; Frans Hals Museum, Haarlem; Carlos/Ishikawa, Londen; Tale of a Tub, Rotterdam; FRAC Champagne-Ardenne, Reims; Hermitage, Amsterdam; Kevin Space, Wenen; Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf. Haar werk was te zien in tal van groepstentoonstellingen, waaronder in Manifesta 11, Zurich; de 9de Biënnale van Shanghai; Kunstmuseum Bonn; Stedelijk Museum Schiedam en Centre Pompidou, Parijs.


Evelyn Taocheng Wang, Frog Prince.

The drawing ‘Frog Prince‘ plays a prominent role in her video Three versions of change. This video reflects on mythologies of various origins that have been written, altered, edited, and retold over time in different cultural contexts. She particularly focuses on the well-known fairy tale of The Princess and the Frog. There are multiple versions of the story, but all of them relate to questions of transformation – from frog to human prince – and focus on the different identities connected to the bodies as they change one form to another. In the video, this idea of identity as something fluid and adaptable, is developed over three different versions of the story. The drawing on the billboard shows the artist laying down next to a frog and expressing how she would like her room to be decorated. She refers to a classic custom from the Chinese Ming-Dynasty to alternate the light through different rooms, and decorate them with peaches and rice cakes. This architectural custom was popularised through the influential 1945 essay Written on Water, by the female Chinese writer Eileen Chang. Three versions of change is shown together with Hospital Conversations, a film Wang made on her iPad, showing numerous images and clips of Dutch architecture, hospital interiors, sewing & dressmaking, and the Maastunnel in Rotterdam. In the video, Wang talks about sewing clothes and architecture, as ways of changing old to new.